Ressourceforløb (6.8)

Samfundsguide har en vision om at hjælpe borgere ud i samfundet ved, at støtte borgeren i at skabe værdi for sig selv og derved opnå livskvalitet, ved at blive selvforsørgende.

Der er mange årsager til, at borgere kommer i ressourceforløb. Mange af borgerne har ofte været på kontanthjælp i en længerevarende periode og har komplekse problemstillinger udover ledighed, som kræver en tværgående indsats.

Vi ved at udfordringen og kompleksiteten af problemstillingerne er meget forskellige fra borger til borger, og at hver borger har helt sin egen livshistorie. Vi tror på at alle borgere har ressourcer, og at de har brug for støtte til at finde dem frem. Derfor anvender vi den anerkendende tilgang, hvor det handler om at se på det der virker, og at det bliver drivkraften til at finde løsninger, der holder.

I forløbet opnår borgeren en optimal udvikling af arbejdsevnen, herunder forståelse for hvordan at de kan blive en del af arbejdsmarkedet, på trods af begrænsninger i arbejdsevnen.

På baggrund af vores erfaring med målgruppen, har vi skarpt fokus på at forløbene er individuelle samt målrettede.

Hvad tilbyder vi?

Vores ressourceforløb kan skræddersyes således det bliver tilpasset borgerens behov og problemstillinger. Her sikrer vi en helhedsorienteret indsats ved, at håndholde forløbet og støtte borgeren i de udfordringer borgeren oplever i et ressourceforløb. Ligeledes deltager vores konsulenter gerne i møder med borger og jobcenter, som støtte for de aftaler som indgås indbyrdes.

Hvis borger er af anden etnisk baggrund, er tolkning inkluderet i forløbet uden ekstra omkostninger.

Forløbets proces

Inden opstart

  • Forløbet skal være formålsafstemt med Jobcenter, borger og vores konsulent.
  • Tilsendt CV eller seneste beskæftigelser.
  • Fysisk / psykisk orientering (er der nogen kendte forbehold, lægedokumentation).

Under forløbet

  • CV -og eller præsentations CV
  • Det gode arbejdsliv – og hvad skal der til for at borger kan trives i et nyt arbejdsfællesskab.
  • Kortlægning af tidligere uhensigtsmæssigt mønster for derved at kunne identificere de handlinger, der skal til for at nå nye mål.
  • At borgeren bliver bevidst om egne kompetencer og ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet
  • Drømme og ønsker om fremtidens arbejdsliv
  • En samtale om rehabiliteringsplan
  • Det gode match i forhold praktik
  • Vurdering af behovet for hjælpemidler i praktikken i forhold til skånehensyn.
  • Tæt opfølgning i praktikforløb
  • Under hele forløbet har vi en tæt dialog med borgeren, jobcenter og virksomheder.

Hvad kan der forventes af os?

  • Borger og sagsbehandler følges af samme konsulent igennem hele forløbet.
  • Løbende statusrapport
  • At synliggøre progressionen i borgerens forløb
  • At du efter endt forløb får en veldokumenteret, skriftlig tilbagemelding på borgerens forløb, situation og vurdering af forløbsudbyttet
  • Oprettelse i VITAS